torsdag 10 januari 2008

90-talet i ett nötskal del 1

jag tänker börja skriva om 90-talet, efter jag läst filip och fredriks bok två nötcreme och en moviebox, och blev jädra sugen på att göra det där själv. fast det kommer vara hoppigt och så eftersom jag inte är världens bästa på att skriva, men ändå. jag tänker börja med barnprogram och julkalendrar osv.

BARNPROGRAM MAN MINNS
bolibompa och björnes magasin
(1987) minns väl alla, när jörgen lantz var i kostymen. eva var min absoluta favorit eftersom hon var så pysslig och alltid hittade på egna grejor. carl-einar häckner. när man tänker efter så måste väl björne varit det mest influerade barnprogrammet och som uppskattades mest. jag minns att jag alltid ville att björne skulle gå ut ur huset för jag ville se hur det såg ut utanför, men det jag inte fattade då var att det var inspelat i en studio och inte alls i en skog som jag trodde. man var inte smart som barn

ika i rutan (1988) skrämde antingen skiten ur en eller var görbra. jag hade någon slags hat-kärlek till ika, då jag inte uppskattade hennes läskiga dialekt, eller det hemska introt. men jag älskade hennes plastskelett som hon ironiskt nog hade döpt till åke.

hjärnkontoret (1995) fick också sitt intryck, men jag gillade bara att titta på det när fredrik berling var programledare. om jag minns rätt var det han som började med hjärnkontoret och hängde kvar ett rätt bra tag, men det var olika programledare olika gånger?

soff-i-propp (1995) avgudade jag! det var då jag upptäckte bingo rimér för första gången och det var kärlek vid första ögonkastet. bingo hade någon silvrig supermandräkt och var helt underbar tyckte jag då. idag har jag helt tappat intresset för honom sedan han valde att hoppa av moore.

kosmos och kattis (1995?) älskade jag innerligt! kosmos var någon rymdgubbe med kastrull på huvudet och grön dräkt, och kattis var någon tjej som hade hittat honom. introt gick något sånthär har jag för mig "de heter kosmos, och kattis, en spejsad snubbe och en lattjo brud", ja det säger väl allt! helt fantastiskt

bert, (1994) vem kan glömma bert? det var så sjukt, men ändå så bra! jag var så kär i åke (oliver loftéen) och är det fortfarande. deras fantasier om att vara rockstjärnor och bandet heman hunters, eller som de först hette, 17 kor och en spann. helt lysande program!

bullen (1987) kan man kanske inte riktigt räkna som en barnprogram men har nog kommit med störst intryck på alla åttiotalister, vem har inte avslutat ett såkallat problem med "....kära bullen"? brevfilmen var ju veckans höjdpunkt, och deras olika serier de hade.

disneydags och disneyklubben (1991 resp. 1992) minns nog alla, när man satt ivrigt med lördagsgodiset på golvet och väntade på att det skulle börja. disneydags då när det var bra, och innehöll godbitar som nalle puh, ducktales (joakim och tre knattar) eller min favorit darkwing duck, som dock kom lite senare. det har även varit klassiker som luftens hjältar, bumbibjörnarna, räddningspatrullen, ja listan kan göras evig.

simpor och grodfötter (1994-1995) som var ett helt sinnessjukt program som handlade om snurpingar som ville leva som människorna gjorde. det gick inte alltid så himla bra eftersom de levde så som de själva hade uppfattat att människorna gjorde. har för mig att det var någon, typ farfar snurping eller något som alltid låg i ett badkar.


det fanns ett barnprogram som jag inte kommer ihåg vad det hette, men var med i bolibompa vet jag, då det var en tjej som alltid tuggade tuggummi och när hon inte orkade tugga längre satte hon det bakom örat. jag ville inte vara sämre själv och gjorde detsamma. det slutade med att mamma fick klippa av mig allt hår på den sidan av örat.


JULKALENDRAR
  • 1990 - kurt olssons jul minns jag egentligen inte så mycket ifrån då jag bara var 3½ då den visades, men jag har fuskat och såg hela julkalendern förra vintern. måste ändå varit den bästa julkalendern som har visats, då den var så mysig. damorkestern går ju inte att glömma, eller inslagen när familjen olsson firade jul. kurt var också en hejare på att julpyssla och gjorde jullyktor av mjölkpaket och dylikt. eller varför inte fotöljen han gjorde av enbart mjölkpaket? helt underbart!
  • 1991 - sunes jul var också helt fantastisk och ett avsnitt jag minns särskilt mycket var det avsnittet dom var och skulle äta julbord och håkan tog all potatis. rudolf råkar sätta eld på stället och det slutar självklart i kaos.
  • 1992 - klasses julkalender gillade jag också skarpt, älskade klasse kock när han gjorde juliga maträtter och godis. tror att det kom ut en kokbok med klasses julgrejor som jag också hade, men är inte jättesäker. hemlige arne gillade jag också eftersom han var så busig.
  • 1996 - mysteriet på greveholm verkar vara den mest populära julkalendern som visades under 90-talet, fastän jag inte var något vidare stort fan. det handlade i alla fall om en familj som råkar hyra ett slott där de ska fira jul. självfallet visar det sig att det spökar på slottet, och det uppskattas inte av alla. kommer ihåg också att det gjordes ett datorspel som hette mysteriet på greveholm när man skulle hitta massa saker.
jag bryr mig inte att ta med alla julkalendrar, utan dom som man kommer ihåg mest. men självfallet har jag fuskat och kollat upp årtal ;)


SOMMARLOVSMORGON
  • 1993 och 1994 - tippen var ett helt fantastiskt program! det var mest om återvinning och miljön, och var ett jävligt smidigt sätt att få barn att bry sig om sådana frågor. samlade man in si och så mycket skräp kunde man få olika tippengrejor. när jag var liten tillbringade jag mina somrar i grundsund som ligger inte alls långt ifrån lysekil och alltså på västkusten och bergen. där fanns det ofantligt mycket skräp att plocka och jag och min kompis emma (om inte lina var med ett par gånger också?) gick och samlade ihop skräp för att de på tippen hade sagt det. det slutade med att vi fick varsin tippenkeps. nu i efterhand har jag ju fattat att man bara kunde säga att man hade samlat in skräp och ändå få prylar, men man var så naiv som barn.
  • 1995 - sommarlov som handlade om kaniner och kanintävlingar och dylikt. ett lagom pissigt program, men det var trots allt sommarlovsmorgon så man tittade ändå. de visade ju trots allt gustaf och de andra klassiska sommarlovsprogrammen.
  • 1996 - kloak var ett helt datoranimerat program med riktiga programledare. det var om några barn som hade ramlat ner i en kloak och med fredrig berling som programledare. har för mig att han hade någon latexkroppsstrumpa och en harpun, men är rätt osäker. var i alla fall ingen hit.
  • 1997 - salve var ett helt fantastiskt program! nils råkar åka till 1300-talet på sin moped och det var massa tävlingar och gycklare och allt som 1300-talet hade att medföra. minns att jag älskade tävlingarna då dom var helt underbara. utspelades föressten i kalmar också.
serier som gick i sommarlovsprogrammen
  • gustaf och hans vänner
  • clarissa
  • rockos modern life
  • hey arnold!
hajk! var också helt lysande. med bengt asterlid och hans rent ut sagt korkade uppfinningar och sitt tjipp. goliat var serien som visades och vem kan glömma programmets outro sommar och sol. eller hans härliga inledningar såsom "idag ska vi prata om hästar, men inte vilka hästar som helst, utan flodhästar" eller "idag ska vi ha riktigt roligt, vi ska nämligen tala om kotten. och inte vilken kotte som helst utan igelkotten. den piggar sig åt alla håll med piggarna när den blir sur."


jag kommer fortsätta med 90-talsprylar när jag orkar.

1 kommentar:

Anonym sa...

hej! googlade kosmos och kattis så kom din blogg upp och nu undrar jag om du kommer ihåg ett tecknat program de visade i själv kosmos och kattis som handlade om en tecknad katt? han var någon slags hjälte med cape och en hatt och en värja. och han slogs mot bönsyrsor, gigantiska då alltså... haha undrar bara om du kommer ihåg?